Phishing is een manier die cybercriminelen gebruiken om je op valse links te laten klikken. Ze vragen je om je wachtwoord, inlog, creditcardnummer of andere persoonlijke gegevens om zo geld van je te stelen of het te gebruiken voor identiteitsfraude. Vaak zijn het mailtjes van bedrijven waar jij ook daadwerkelijk bij aangesloten bent, hierdoor kan je in verwarring raken of het mailtje echt is of nep. Bedrijven die vaak worden genoemd zijn bijv.: Je bank, de Belastingdienst of telecomprovider. Phishing gebeurt vaak via de mail, maar komt ook steeds vaker voor op WhatsApp.
Een phishingmail herkennen kan nog best ingewikkeld zijn. Cybercriminelen worden er namelijk steeds beter in om een mail zo echt mogelijk te laten lijken. Toch zijn er een paar dingen waar je op kan letten om te onderscheiden of het een echte of een nepmail is:
Kwam je er te laat achter en heb je toch je gegevens ingevoerd of geklikt op een foute link? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de desbetreffende instantie. Je bank kan bijv. je rekening voorlopig blokkeren. Wijzig ook gelijk je wachtwoord van je account, kies voor een wachtwoord met een combinatie van kleine & grote letters, cijfers en leestekens.
Kom je er zelf niet uit en heb je een phishing mail ontvangen vanuit 50+ Mobiel? Neem dan contact op met onze klantenservice en zij helpen u verder.